Párový t – test sa používa na porovnávanie hodnôt premennej u rovnakého respondenta v dvoch rôznych experimentálnych podmienkach. Napríklad pred školením a po školení.
Zadanie:
Študenti boli požiadaní aby posúdili kvalitu podnikateľského zámeru opísanú v podnikateľskom pláne a pridelili mu body od 0 – určite skrachuje po 10 – určite bude úspešný. Podnikateľský plán bol opísaný 25 podnikateľskými charakteristikami ako: cena produktu, súčasná konkurencia, vzhľad atď. Študenti však okrem nadpisu napr. cena, obsah vlastností hneď nevideli, ale mohli si na ne kliknúť a potom sa im objavil obsah. Teda aká je napríklad cena u daného produktu.
Zaujíma nás koľko podnikateľských charakteristík z 25 dostupných si študenti skutočne otvorili predtým než pridelili finálne skóre celému podnikateľskému zámeru. Každý študent sa rozhodoval v dvoch podmienkach: A) v časovom strese, kde do 3 minút musel prideliť finálne skóre a potom B) kde posudzoval rovnaký podnikateľský plán, ale už nemal žiadne časové obmedzenie. Predpokladáme, že študent si v časovom strese otvoril menej podnikateľských charakteristík ako bez časového obmedzenia. Na základe tohto predpokladu sme si stanovili hypotézy nasledovne:
H1: Študenti si v podmienke časového stresu otvorili štatisticky významne menej podnikateľských charakteristík pri posudzovaní podnikateľského plánu ako v podmienke bez časového obmedzenia.
H0: Rozdiel medzi počtom otvorených podnikateľských charakteristík pri posudzovaní podnikateľského plánu v podmienke časového stresu sa nelíši od podmienky bez časového obmedzenia.
Porovnajte počet otvorených podnikateľských charakteristík v časovom strese a bez časového stresu.
Riešenie:
Nakoľko máme len jednu skupinu respondentov a každý z nich vypĺňal úlohu dva krát, teda máme 1 a 2 hodnotenie od tej istej osoby, tak použijeme párový t – test. Budeme pracovať s príkladom č. 2. Študenti body a pamäť. Postup riešenia je nasledovný:
Klikneme na Analyzovať (Analyze) a potom na Porovnať priemery (Compare Means) a vyberieme Párový t test (Paired Sample t – test). Vyberieme premenné počet otvorených podnikateľských charakteristík v časovom strese (Pocet_otv_I) a počet otvorených podnikateľských charakteristík bez časového stresu (Pocet_otv_I). Ďalej klikneme na Možnosti (Options) a tu ponecháme nastavený interval spoľahlivosti (Confidence Interval) na úrovni 95 %. Potom klikneme Pokračovať (Continue) a Ok.