Je parametrická štatistická metóda vytvorená na vzájomné porovnávanie skupín, ktorých počet je viac než dve. Zjednodušene by sme mohli povedať, že je to t test pre viac ako dve skupiny. Existuje viacero typov analýzy rozptylu ( viacero ANOV), no my sa v tejto časti zameriame na základnú a najjednoduchšiu z nich – ANOVU pre 1 faktor (One way ANOVA). Pri tejto ANOVE porovnávame viacero skupín (viac než 2) a hľadáme či sa štatisticky významne odlišujú len v 1 faktore.
Zadanie:
V príklade č. 7. Canvas metódy a startup je opísaný podnikateľský zámer pomocou metódy Canvas. Podnikatelia, žiadajúci o financie od nezávislých investorov, opísali svoj zámer a ten bol následne obodovaný metodikou Canvas. Podľa toho ako dobre, podrobne a odborne opísali svoj zámer, dostávali body za jednotlivé kategórie ako napríklad segmenty zákazníkov, ponúkaná hodnota a ostatné, ktoré sa sčítali a vzniklo Celkové skóre Canvas, ktoré je v našom príklade č. 7 posledný stĺpec s názvom: Canvas_total_score. Čím je toto skóre vyššie, tým podrobnejší, odbornejší a kvalitnejší podnikateľský plán predložili. Rôzni podnikatelia mali za sebou rôzne skúsenosti a pre väčšinu z nich bol tento ich zámer vôbec prvým pokusom začať podnikať. Iní už vlastnili existujúcu firmu a niektorí mali aj dve, či dokonca tri firmy. V stĺpci s názvom: N je uvedený počet firiem, ktoré podnikatelia založili v minulosti. Na základe počtu založených firiem rozdelíme podnikateľov do 4 skupín (0 – nemá firmu, 1 – založil jednu firmu, 2 – dve firmy, 3 – tri firmy). Zaujíma nás, či tí, ktorí majú skúsenosti v podnikaní (založili 1 alebo viac firiem), dokážu lepšie vypracovať podnikateľské zámery a plány. Predpokladáme, že premenná: Celkové Canvas skóre sa bude medzi skupinami líšiť. Na základe týchto predpokladov sme si stanovili nasledovné hypotézy:
H1: Podnikatelia rozdelení do štyroch skupín podľa počtu založených firiem sa štatisticky významne líšia v Celkovom Canvas skóre.
H0 : Neexistuje štatisticky významný rozdiel v Celkovom Canvas skóre medzi podnikateľmi, ktorí založili rôzny počet firiem.
Riešenie:
Postup riešenia je nasledovný:
- Krok: Overiť normalitu rozloženia dát u skúmanej premennej (Celkové Canvas skóre).
- Krok: Ak sú dáta rozložené normálne použijeme parametrickú metódu na porovnanie skupín, v našom prípade Analýzu rozptylu – ANOVU, ak nie sú potom použijeme neparametrickú metódu pre viac skupín než dve, a tou je Kruskal – Walisov Test.
Prvým krokom je teda overiť normalitu rozloženia dát. Použijeme na to Kolmogorov – Smirnov test. Postup pri tomto teste opisujeme napríklad v záložke na stránke s názvom: Meranie vzájomných vzťahov u ordinálnych premenných. A preto tu uvádzame už iba výsledok. Z výsledku vidíme, že hodnota Sigma je 0,476, čo je oveľa viac než hladina významnosti 0,05, čo znamená, že dáta sú rozložené normálne.